Expo World

Целият свят в едно изложение

Виена залага на водородния електрически транспорт

От средата на 2025 г. електрическите автобуси по линии 2А и 3А във Виена ще бъдат заменени от нови водородни електрически автобуси. След общоевропейски търг транспортното предприятие „Виенски линии“ инвестира в десет нови микробуса на италианския производител Rampini. Тези автобуси […]

От средата на 2025 г. електрическите автобуси по линии 2А и 3А във Виена ще бъдат заменени от нови водородни електрически автобуси. След общоевропейски търг транспортното предприятие „Виенски линии“ инвестира в десет нови микробуса на италианския производител Rampini. Тези автобуси ще се захранват както с водород, така и с електричество и са първите микробуси с тази технология.

Автобусите Rampini Hydron се задвижва от електромотор с мощност 230 kW, който черпи енергия от 170 kWh батерия. При тези микробуси се използва т.н. зелен водород, който се получава от електролиза на вода като се използва възобновяема енергия. Водородният автобус на горивна клетка работи с електромотор. Необходимата електроенергия идва от водорода, който в устройство (т.н. горивна клетка) на борда на автобуса генерира електроенергия чрез електрохимична реакция между подавания от резервоара водород и кислорода от въздуха, която захранва мотора. Отпадъчният продукт от тази електрохимична реакция е вода, т.е. енергийният цикъл следва естествения кръговрат на водата. Автобусът може да се използва цял ден без презареждане благодарение на технологията за удължаване на пробега. Това означава, че инфраструктурата за зареждане в центъра на града вече не е необходима.

Микробусите са с дължина 8 м, ширина 2,2 м и височина 3,25 м. Общият брой места е 42 , като в салона има 13 седящи места, 28 места за правостоящи и 1 комбинирана седалка.

За покупката и поддръжката на новите автобуси Виена инвестира съвместно с австрийското Министерството на околната среда и Европейския съюз около 12 милиона евро. Тези автобуси правят Виена европейски лидер в декарбонизацията на обществения транспорт. Необходимият зелен водород се произвежда директно във Виена.