Expo World

Целият свят в едно изложение

Изложба ни потапя в историята на рекламата от 13 до 15 септември

Над 800 реклами от първата половина на XXв. завладяват съзнанието ни на изложбата, предоставена от Държавна агенция „Архиви“ на изложение COPIS 2023 За успеха на един бизнес или продукт е решаваща креативната реклама. Днес можем да разчитаме на многообразие от […]

Над 800 реклами от първата половина на XXв. завладяват съзнанието ни на изложбата, предоставена от Държавна агенция „Архиви“ на изложение COPIS 2023

За успеха на един бизнес или продукт е решаваща креативната реклама. Днес можем да разчитаме на многообразие от дигитални канали и на конвенционалните медии – телевизия, радио и печат. Но знаете ли, как са рекламирали предприемчивите българи в началото на миналия XX в.? В дебрите на историята ще ни потопи изложбата “Рекламата е душата на търговията. Печатната реклама в България през първата половина на ХХ в“. Предоставена от Държавна агенция „Архиви“, от 13 до 15 септември тя гостува на изложение COPIS в Интер Експо Център и всеки присъстващ на българското събитие за печат и реклама ще може да ѝ се наслади.

Изложбата представя близо 800 реклами, аранжирани в 27 тематични табла. Повечето са подбрани от вестници и списания, излизали в София. По стил и настроение рекламите от началото на ХХ в. сe отличават с весел характер и предизвикват усмивка. Изложбата е дело на Държавен архив – София, със спонсорството на AEG. Куратори на експозицията са д-р Надя Живкова, Валентин Георгиев и Петя Жекова от ДА – София.

Събрани заедно, рекламите пресъздават живота от епохата. София тупти със своите улици, магазини, театри, кина, заведения. Модерни и елегантни, тогавашните столичани са обичали да се забавляват, да слушат музика, да танцуват, да карат колело, да пътуват. Били са отворени към света. На Лъвов мост са се продавали билети за презокеански параходи.

В рекламите, които между 13 и 15 септември ще видим, се оглежда цялата българска модернизация от началото на ХХ в. до Втората световна война. Наред с най-големите компании като AEG, Krups, Siemens AG, предлагащи продукцията си на българския пазар, са представени и по-малки фирми в областта на кинкалерията, модата и др. На вниманието на публиката са предложени реклами, обвързани с градския живот и със селото.

Българите са пътували, но и светът е идвал при тях. В изложбата се разпознават имената на световни фирми, които и днес присъстват на българския пазар. Много от рекламите будят изненада. Оказва се, че бабите ни са готвели в йенско стъкло, използвали са хартия за печене, гълтали са хапчета за отслабване, а през лятото са употребявали слънцезащитен крем.

Изложбата показва и родолюбието на българите. И способността им да създават ценности – материални и духовни. Трудно можем да отминем думите на един финансов министър от първите десетилетия на ХХ в: „Нашият лев се крепи върху слабата черупка на българското яйце“.

„Извънредните новини са изгубили всяка извънредност. Хартията е пожълтяла, лек дъх на влага от гланцираните страници. Но какво става с рекламите? Тези, които с досада сме пропускали тогава, сега придобиват нова стойност. Изведнъж рекламите са станали истинските новини за онова време. Входът към него…“ Из „Времеубежище“ на Георги Господинов.

На завладяващата изложба ще можем да се насладим от 13 до 15 септември – на изложение COPIS, в Интер Експо Център.